OBS Harlekijn

Website: www.obsharlekijn.nl
Directeur: Rob Lamers
Aantal leerlingen: 131

Je mag er zijn op de Harlekijn!

Iedereen is welkom op de Harlekijn. Alle kinderen, aan wie verantwoord passend onderwijs kan worden geboden, mogen meedoen. Het doel is, in verbinding met de samenleving, het beste uit kinderen halen. Nauwe samenwerking met ouders en iedereen die bij de school betrokken is, kenmerkt de school, die zeer laagdrempelig is voor de ouders/opvoeders. De belangrijkste normen en waarden zijn samen bepaald; deze worden uitgedragen met ruimte voor verschillen.

Via de methodiek Positive Behavior Support (PBS) maakt de Harlekijn op unieke wijze actief werk van het aanleren van positief, gewenst gedrag. PBS is gericht op het creëren van een omgeving die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. De Harlekijn heeft samen met ouders een drietal kernwaarden bepaald (respect, veiligheid en verantwoordelijkheid) die voor iedereen zeer belangrijk zijn. Hierbij is het gedrag benoemd dat past bij deze waarden.

De Harlekijn kent enkele bijzondere tradities. Eén daarvan is het kerstdiner, waarbij het hele menu door kinderen gemaakt én opgegeten wordt. ‘s Morgens zijn de klassen echte restaurantkeukens, ‘s avonds zijn ze omgetoverd in sfeervolle eetzalen. In het voorjaar wordt de `Harlekijnloop’ gehouden. Dit is een gezellige hardloopwedstrijd, waarbij iedere leerling van de school óf deelneemt óf aanmoedigt. Groep 8 leerlingen sluiten hun schoolloopbaan af met een spetterende musical die wordt uitgevoerd in de schouwburg van Cuijk.

Bij de officiële opening van de school werd de naam ‘Harlekijn’ gekozen door de vader van een leerling. De harlekijn staat symbool voor nieuwsgierigheid, blijheid, vreugde, contact en speelsheid;
dit met een serieuze ondertoon.